همسر عبدالفتاح سلطانی: ادامه بازداشت او بدون دلیل اخلاقی، شرعی و قانونی نیست

منتشرشده: نوامبر 14, 2011 در news

همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل حقوق بشر و از اعضای موسسان کانون مدافعان حقوق بشر که بیش از دو ماه است در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« پنجشنبه هفته گذشته حدود ۱۰ دقیقه یا کمتر توانستم آقای سلطانی را ببینم. کمی لاغر شده بود و شاکی از این بود که چرا همچنان بلاتکلیف در زندان است. واقعا انصاف نیست که یک نفر را مدت طولانی در زندان نگه دارند و بگویند خواندن پرونده اش طول می کشد .اگر دلیلی برای حبس دارند باید زودتر به محکمه ارائه کنند. ادامه این وضعیت اخلاقی و قانونی نیست.»


 

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری عصر روز شنبه ۱۹ شهریور ماه امسال بازداشت شد. او وکیل پرونده بسیاری از زندانیان عقیدتی وسیاسی از جمله اکبر گنجی، زهرا کاظمی، زهرا بنی یعقوب و هاله اسفندیاری بوده است. آقای سلطانی در سال ۱۳۸۸ نیز یکبار بازداشت شد و پس از تحمل بیش از دو ماه حبس از زندان آزاد شد.

معصومه دهقان با اشاره به اینکه پرونده آقای سلطانی به شعبه ۲۶ انقلاب ارجاع داده شده است به کمپین گفت:« ما انتظار داریم که آقای سلطانی و وکلایشان اجازه خواندن پرونده را بیابند. همچنین من انتظار دارم پرونده ایشان به شعبه صالح، منصف و بی طرف ارجاع داده شود و کارهای حقوقی پرونده سریع طی شود چون ایشان بیش از دو ماه بدون آنکه وضعیتش مشخص باشد در زندان است و از زندگی و کار ساقط شده است. این رفتار اخلاقی، شرعی وقانونی نیست. »

 

همسر سلطانی در خصوص وسایل شخصی که دو ماه پیش در بازرسی منزل شان توسط ماموران امنیتی ضبط شده بود گفت:« آنچه که وسایل ضروری ما است مانند کارت های عابر بانک، کارت ماشین آقای سلطانی، دست کلید دفتر وکالت ایشان و حتی سی دی های شخصی و درسی من و آلبوم های خانوادگی هنوز بازگردانده نشده است. علیرغم اینکه آقای دادیار دستور برگرداندن وسایل را دادند اما نمی دانم چرا هنوز چیزی به ما تحویل داده نشده است.»

 

معصومه دهقان در مورد دلیل کاهش وزن همسرش در ملاقات اخیر افزود:« وقتی من سوال می کنم آقای سلطانی توضیحی نمی دهد فقط می گوید که من مشکلی ندارم اما بهرحال زندان است دیگر.»

معصومه دهقان در خصوص مشکلات دیگر گفت: « دادیار پرونده به ما اجازه دادند که کتاب های را برای آقای سلطانی بفرستیم. من هم چند کتاب حقوقی مربوط به حرفه همسرم تحویل زندان دادم اما الان که بیش از یکماه از زمان تحویل کتاب ها می گذرد نه کتاب ها را به آقای سلطانی دادند و نه به ما برگرداندند. متاسفانه نبود کتاب در زندان خالی خیلی اذیت کننده است. آنها فقط کتاب های حقوقی بودند.»

 

خانم دهقان با گلایه از وضعیت ملاقات های زندان اوین به کمپین گفت:«من انتظار دارم که خانواده و وکلای همسرم بتوانند او را ملاقات کنند. همین طور خانواده ملاقات حضوری داشته باشد. اینها کمترین خواسته ای است که طبق قوانین ایران و حقوق شهروندی هر زندانی باید دارای این حقوق باشد.»

بیان دیدگاه