هوشنگ شهبازي : فرود بدون چرخ را مسافران احساس نکردند

منتشرشده: اکتبر 28, 2011 در news

انتشار فيلمي كوتاه از تبحر يك خلبان در فرود آوردن هواپيماي 727 در فرودگاه مهرآباد باعث تحسين خلباني شد كه توانست هواپيماي بدون چرخ جلو را با آرامي و بدون اينكه كسي آسيبي ببيند فرود آورد.   شرق

 

 

هواپيماي پرواز 727 مسكو-تهران قراربود ساعت 15:20 بيست و ششم مهر در فرودگاه امام فرود آيد كه خلبان هنگام بازكردن ارابه‌هاي فرود، متوجه مشكل در چرخ جلوي هواپيما شد. «كاپيتان هوشنگ شهبازي» سرانجام پس از 40 دقيقه موفق شد كه ساعت 16 آن روز در باند فرودگاه مهرآباد فرود بيايد.

با او گفت‌وگوي كوتاهي درباره اتفاقي كه در آن روز افتاد، كرده‌ايم كه در زير مي‌آيد:

‌آقاي شهبازي، قبل از پرواز مشكلي براي هواپيما وجود نداشت؟ آيا چك‌هاي لازم انجام شده بود؟

پرواز نرمال بود و با توجه به استانداردهاي سازمان هواپيمايي كشور، دو خلبان براي اين پرواز آماده بودند. با «كاپيتان عباس عقدايي» از سكو حركت كرديم. «امير درخشنده» و «علي رفيعي» نيز مهندس پرواز بودند. انجام پرواز با من بود و خلبان ديگر به من كمك مي‌كرد.

‌چه زماني متوجه شديد كه چرخ‌هاي هواپيما مشكل دارد؟

نزديك‌ زنجان از فرودگاه امام  درخواست كاهش ارتفاع را كرديم و در 15 مايلي فرودگاه امام  بوديم كه با دستورالعمل‌هاي لازم، تقاضاي بازكردن چرخ‌ها را دادم كه متوجه شديم چرخ‌هاي جلوي هواپيما باز نمي‌شوند بنابراين درخواست هلدينگ يعني تاخير در نشست كرديم. روي منطقه به پرواز سمت شورآباد ادامه داديم و مشغول انجام اقدامات لازم شديم كه متاسفانه بعد از حدود 20 دقيقه باز هم موفق به بازكردن چرخ نشديم. بنابراين من درخواست نشستن در فرودگاه مهرآباد را دادم كه اين به دليل كم‌كردن خطرات بود و هم اينكه بتوانم از امكانات تهران استفاده سريع‌تري كنم. درخواست آمبولانس و اورژانس را هم دادم. البته سوخت اضافي نداشتيم و نيازي به تخليه سوخت نبود، اما با اين حال با دورزدن‌ها سوخت را به حداقل رساندم. همكارانم در اين ماجرا بسيار كمك كردند.

‌ چه موقع دوباره درخواست فرود كرديد؟

حدود نيم ساعت از زمان مقرر فرود مي‌گذشت كه وقتي مطمئن شدم امكانات فراهم است دوباره اجازه فرود در فرودگاه مهرآباد را دادم و موافقت شد. حتي خواستم كه آمبولانس، اورژانس و آتش‌نشاني دقيقا كجاي فرودگاه مستقر شوند چون محاسبه كرده بودم كه احتمالا كجا متوقف خواهيم شد.

‌چطور موفق به كنترل هواپيما براي فرود بدون چرخ‌هاي جلو شديد؟

در فرودهاي اضطراري شرايط بسيار حساس است. در باند 29 چپ فرودگاه اول مهرآباد روي چرخ‌هاي اصلي نشستم و سعي كردم دماغه هواپيما را بالا نگه دارم تا جايي كه سرعت آنقدر كم شد كه امكان پايين نگهداشتن دماغه هواپيما وجود داشت. فقط دماغه هواپيما به خاطر سر خوردن روي باند سرخ شده بود كه آتش‌نشاني سريع آن را خنك كرد.

‌پيش از اين سابقه چنين حوادثي را داشتيد؟

قبلا سابقه خاموش بودن يكي از موتورها را داشتم اما اين سخت‌ترين مشكلي بود كه با آن روبه‌رو شده بودم.

‌مسافرها از اتفاق پيش‌آمده خبر داشتند؟ رفتارشان چطور بود؟

در زنجان به مسافران اعلام كردم كه هواپيما دچار نقص فني شده و در شورآباد نيز گفتم بايد بدون چرخ فرود بياييم كه چون بخش قابل توجهي از مسافران روس بودند و انگليسي‌شان خوب نبود اول متوجه نشدند، اما سرميهماندار يكي از ايراني‌هايي را كه روسي بلد بود صدا كرد و آن شهروند براي روس‌ها توضيح داد و خوشبختانه با همراهي خوب ميهمانداران پرواز، شاهد اتفاق خاص و حادثه به لحاظ استرس ميان مسافران نبوديم و همه چيز به‌خير گذشت. فرود آمدن آنقدر خوب بود كه مسافران نفهميدند كه به زمين نشسته‌ايم و بعد از اينكه متوجه شدند فرود آمده‌ايم، شروع كردند به سوت و دست زدن، در حالي كه هنوز كار تمام نشده بود، البته تمام شد و به‌خير گذشت.

‌فضا در كابين خلبان بين گروه پرواز به چه صورت بود؟

چون من آدم خونسردي هستم همه گروه هم خونسرد بودند. من صددرصد حالت عادي نداشتم چون شرايط عادي نبود، اما به عنوان فرمانده هواپيما وظيفه من آرامش‌دادن به گروه بود كه با كمك خدا اين اتفاق افتاد. البته من به تسلط خودم اعتماد داشتم. به هر حال بنده به وظيفه‌ام عمل كرده‌ام و كادر پرواز در اين حادثه فوق‌العاده عمل كردند. اين اتفاق بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي داشت اما در رسانه‌هاي تصويري ايران چندان بازتابي نداشت.

پاسخی بگذارید

