یورش ماموران امنیتی ایران به منزل وکیل کوهنوردان آمریکایی در تهران

منتشرشده: سپتامبر 30, 2011 در news

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران به منزل مسعود شفیعی، وکیل کوهنوردان آمریکایی که به تازگی آزاد شده اند، یورش برده، و پس از بازرسی دفترش، او را به زندان اوین منتقل کردند و پس از بازجویی چند ساعته، او را آزاد کردند.   العربیه

سارا شورد ،شين بائر و جاش فتال به دليل ورود غيرقانوني به خاك ايران هنگام کوهنوردی در کوههای کردستان عراق در سال 2009 بازداشت شدند.

این سه تبعه آمریکا به اتهام جاسوسی محاکمه شدند و دستگاه قضایی تاکید کرد جرم آنها اثبات شده است.

سارا شورد سال گذشته با وساطت عمان در مقابل تودیع وثیقه مالی آزاد شد و به آمریکا سفر کرد و اکنون دو همراه او پس از یک سال با حکم دستگاه قضایی به او پیوستند.

جاش فتال و شین بائر پس از بازگشت به آمریکا در بیانیه ، از اوضاع بد در زندان ایران سخن گفتند.

یورش به منزل مسعود شفیعی پس از صدور این بیانیه صورت گفت. شفیعی در گفت و گو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ساعت ۷ صبح سه شنبه، پنج نفر از ماموران امنیتی با داشتن حکم جلب من وارد خانه ام شدند. عجیب این بود که حکم جلب برای من صادر شده بود، حکم جلب برای قاتل یا فراری صادر می شود. به هرحال آنها وارد خانه شدند و یکی، دو ساعت همه خانه را تفتیش کردند، صندوق، گاو صندوق، کمد و همه چیز. علیرغم اینکه رفتار ماموران محترمانه بود اما نفس عمل اشتباه بود. آنها درست پس از اینکه همسرم از خانه خارج شد، آمدند. مثلا می خواستند که خانمم ناراحت نشود، بعد آرام آرام خواستند که بقیه اعضای خانواده که خوابیده اند را بیدار کنم. بعد از بازرسی خانه پاسپورت و چند چیز دیگر را برداشتند و من را به دفترم بردند. آنجا هم کامپیوتر و هادرش و اسناد و پرونده های دو آمریکایی و چند سند دیگر را برداشتند و بعد به اوین بردند.»

این وکیل دادگستری گفت: «زندان رفتن مسئله ای نیست، بهترین زمان استراحت است که من به آن احتیاج دارم. دیروز به آقایان گفتم آخر شما به فکر شأن قوه قضاییه نیستید، آخر چرا من را می خواهید بازداشت کنید؟»

مسعود شفیعی در خصوص بازجویی چند ساعتش در اوین گفت: «بیشتر صحبت ها حول محور پرونده های دو آمریکایی بود. اما خدا را شکر همه چیز به خیر تمام شد و دوباره مدارک من از جمله پاسپورتم را پس دادند و به خانه برگشتم. اگر جوان های آمریکایی هر کار ی می کنند، هر حرفی می زنند به من چه ارتباطی دارد. من معتقد بودم که آنها بی گناه هستند و کارم را انجام داده ام اما اینکه می روند آنطرف و حرف های می زنند آخر به من چه ارتباطی دارد. بازداشت من اصلا توجیه قانونی نداشت.من ایرانیم و در تمام مدتی که از دو آمریکایی دفاع کردم طبعا به فکر مصالح کشورم و حفظ شأن قوه قضاییه بودم، اما حالا این جواب صادقانه کار کردن من است. از همه چیز سرخورده شدم.»

پاسخی بگذارید

